Blog

In de blogs die hier verschijnen ga ik in op relatieproblemen die ik in mijn praktijk veel zie. Stap voor stap laat beschrijf ik manieren om met ruzies, communicatie problemen, gevoelens en verlangens om te gaan.  De blogs lezen als een recept, dat je op je eigen manier kunt uitproberen. De stappen zijn bedoeld om bewuster te gaan kijken naar je relatie. De tips kunnen je helpen om met jullie verschillen om te gaan.

Relatieproblemen oplossen? Stap 1, de pauze 

Ken je het, dat je met je partner in het weekend iets leuks wilt doen, maar dat zijn agenda al vol zit? Terwijl jullie toch altijd minstens 1 dag in het weekend samen plannen. Of op z’n minst een dagdeel. Linda en Jaap hebben zelfs een systeem voor de planning in het weekend. Heb je een afspraak dan is het de bedoeling dat je die in de gezamenlijke agenda zet. Linda met een rood kruis, Jaap met een groen kruis. Afspraken voor samen staan in blauw. Linda heeft het zo bedacht, ze houdt van plannen.
Jaap niet. Hij houdt ervan om zijn opties open te houden. Zelfs al heeft hij een afspraak toch zet hij liever geen kruis. Het voelt zo definitief, vindt hij en je weet maar nooit of er iets beters voorbij komt. Volgens Linda is hij altijd te laat met het opschrijven. Of slordig met zijn begin en eindtijd. De laatste maanden hebben ze er vaak woorden over. Linda verwijt Jaap dat hij onverschillig en onbetrouwbaar is, en weinig tijd maakt voor de relatie. Jaap verwijt Linda dat ze hem controleert en hem geen ruimte geeft om ook eens naar haar toe te bewegen.
Beiden hebben het gevoel niet echt gehoord te worden. Daarnaast vinden ze dat ze zelf gelijk hebben. Want de mankementen van de ander zijn toch overduidelijk? En waarom zou het anders zo rottig voelen wat de ander doet? 
Het is mogelijk om juist in dit soort conflictsituaties te leren om je hart en de stroom van liefde te vergroten. Stap voor stap wil ik je in een aantal blogs laten zien hoe je met situaties zoals die van Linda en Jaap om kunt gaan. Laten we beginnen met een pauze.

De pauze 
Misschien herken je uit het voorbeeld van Linda en Jaap hoe sterk die drang kan zijn om naar je partner te wijzen als je pijnlijk geraakt bent. Wil je allerlei dingen zeggen of doen: veroordelen en verwijten maken,. Misschien ben je zo boos dat je staat te trillen op je benen. Wil je niets liever dan de woede er uit gooien en hem/haar uitmaken voor rotte vis. Of misschien vlucht je het liefst weg van de spanning en het koude gevoel dat je bekruipt. Gooi je de deur achter je dicht en verdwijn je voor uren. Of word je heel koel, met vlijmscherpe analyses over het gedrag van de ander.
Stap 1 is je reacties niet naar buiten brengen, maar in plaats daarvan om een pauze voor te stellen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je even tijd nodig hebt. Dat je te boos bent om een gesprek te voeren en dat je er later op terug wilt komen. Zo’n pauze inlassen is niet eenvoudig. De kracht waarmee je reactie opkomt lijkt soms op een dier in nood. Instinctief geef je een haal of zet je het op een lopen. Je hebt er nauwelijks zeggenschap over. Juist daarom is het zo belangrijk om een stap terug te doen en je reacties te ontkoppelen van de ander.
In de pauze kun je voelen wat er te voelen is, zo volledig mogelijk. Maar soms is je spanning te groot en kun je beter eerst iets doen wat je spanning vermindert, zoals opruimen, hard lopen of wat jou maar helpt. De ruimte die zo ontstaat is een eerste, belangrijke stap om dichter bij jezelf te komen en om te begrijpen wat er nu eigenlijk speelt. 
In een volgend blog schrijf ik over deze tweede stap, over hoe in je lijf te voelen, en waarom dat belangrijk is. 

 

 

 

 

 

Copyright © 2018. Relatietherapie.